Direktlänk till inlägg 28 juni 2006

Män som hatar kvinnor

Av Sunshine - 28 juni 2006 13:39

Jag rekommenderar starkt boken "Män som hatar kvinnor" av Stieg Larsson, ni kommer inte att ångra er! Jag håller just nu på med fortsättningen "flickan som lekte med elden" o jag kan knappt lägga ifrån mig den!Författaren Stieg Larsson (1954-2004) var journalist och chefredaktör på tidningen Expo. Tidigare hade han jobbat 20 år på TT. Han var en av världens främsta experter på antidemokratiska, högerextrema och nazistiska rörelser. 2005 debuterade han med Män som hatar kvinnor. Han avled hastigt och oväntat i november 2004, en tid före debuten med den första delen i Millennium-trilogin. Flickan som lekte med elden är den andra boken i Millennium-trilogin.Män som hatar kvinnor blev förra årets stora överraskning i den svenska kriminallitteraturen. Nu belönas den av Skandinaviska Kriminalsällskapet med Glasnyckeln, som 2005 års bästa nordiska kriminalroman. Priset har fått sitt namn efter Dashiell Hammetts klassiska roman. Män som hatar kvinnor, handling utan att avslöja för mkt:Ekonomijournalisten Mikael Blomkvist behöver en time out. Han har precis blivit fälld för förtalav finansmannen Hans-Erik Wennerström och dömts till tre månaders fängelse. Han beslutarsig för att ta en paus från sitt jobb på tidskriften Millennium.I samma veva får han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vagner, tidigare en av landets främsta industriledare, vill att Blomkvist ska skriva släkten Vangers historia. Men det visar sig snartatt familjekrönikan bara är en täckmantel förBlomkvists verkliga uppgift: att ta reda på vad som hänt Henrik Vangers unga släkting Harriet, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år. Något som Henrik Vanger aldrig kunnat släppa. Blomkvist åtar sig motvilligt uppdraget, och till sin hjälp får han den unga Lisbeth Salander. En strulig tjej, tatuerad och piercad, men också en utmärkt researcher och en av landets främsta hackers.Tillsammans gräver Blomkvist och Salander allt djupare i familjen Vangers förflutna och möter en mörkare och blodigare historia än någon av demkunnat ana.Det här är första boken av tre böcker om Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander.Filmrättigheterna till boken har sålts till Yellow Bird Films, som just nu producerar Wallanderfilmerna.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sunshine - 28 juni 2006 13:04

Liza Marklund är en kvinna jag beundrar. Hon är stark och duktig på det hon håller på med och en kanon författare och journalist. En sak som jag har reagerat på, särskillt nu när media intervjuar henne om hennes nya bok "Nobels testamente", så frågar...

Av Sunshine - 28 juni 2006 11:53

Då va det dags för mig också att börja blogga, om det är någon som kommer finna det intressant att läsa mina tankar o funderingar och händelser i mitt liv o runt omkring återstår att se, men detta kanske blir lite av en terapi för mig, även om ingen ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2006
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards